Schoolmeesterswoning Rehobothschool

Meerdere overwegingen leiden tot het volgende redenen voor de VVD Ridderkerk om tegen dit voorstel te stemmen.

Een belangrijk gegeven is dat het college zelf aangeeft dat er maximaal driehonderd duizend euro uitgegeven gaat worden aan herstel en behoud van de schoolmeesterswoning. Deskundigen met verstand van zaken en een realistische bril geven aan dat het bedrag waarschijnlijk te laag is voor wat er gebeuren moet, zeker met de onbekende variabele die ‘onderzoek fundering’ heet.

Als het funderingsonderzoek uitwijst dat het te duur wordt, gaat het voorstel niet door.

Populistischer gezegd: drie ton = het matje.

Dat is glashelder. Maar in ons achterhoofd speelt de mogelijkheid van een situatie in de nabije toekomst: wat als we er halverwege de verbouwing volgend jaar achter komen dat de teller toch doortikt en er meer dan 300.000 euro nodig is. Wat doen we dan? Stoppen we of gaan we door? Sloop je dan wat er staat? Dat is kapitaalvernietiging en zonde geld.

We worden dan eigenlijk voor een voldongen feit gezet dan als raad, want halverwege een dergelijke verbouwing met zoveel beloften kun je geen nee meer zeggen. Je komt op een glijdende schaal hier.

Andere overweging is de volgende

Het college geeft aan dat er geen sprake is van een strikt juridische precedentwerking. Andere scholen op basis van dit voorstel niet kunnen eisen dat zij eenzelfde aanpassing voor hun schoolplein krijgen, en eigenaren van soortgelijke panden kunnen geen aanspraak maken op een bijdrage voor het herstel en behoud van hun pand. Koud juridisch en op papier is dat zo.

Toch is de VVD Ridderkerk van mening dat er een glijdende schaal ontstaat. We investeren wél drie ton in de randen van dit schoolplein, maar niet in andere schoolpleinen. Er lijkt een zweem van ongelijkheid te ontstaan. Dat gevoel wordt versterkt doordat zowel het college als de school zelf aangeven dat ook zonder deze ingreep een prachtig schoolplein kan worden gemaakt dat voldoet aan alle wensen, inclusief tribune.

Nog een reden voor de VVD om tegen te stemmen.

Laat het heel duidelijk zijn, de VVD Ridderkerk wil voor alle scholen in Ridderkerk een tof schoolplein, dus uiteraard ook voor de Rehobotschool,

de Bongerd, de Wingerd, de Reijer, de Driemaster, de Klimop, de Regenboog, de Noord, de Bosweide en ga zo maar door.

Alle argumenten afpellende, voor de VVD Ridderkerk is dit voorstel niet belangrijk genoeg er 15 euro per Ridderkerks gezin en wellicht meer voor uit te geven.

We stemmen tegen het voorstel.

Als laatste: De oproep van het college dat er een kanteling moet komen in ons denken over cultureel erfgoed hebben we gehoord. Cultuur is van en voor de samenleving, de overheid stimuleert, faciliteert, informeert maar investeert en financieert slechts onder zeer extreme omstandigheden. Aandacht voor verleden is belangrijk en aandacht voor vergissingen uit het verleden ook. In letterlijke en figuurlijke zin is het goed om te weten waar je vandaan komt om te begrijpen waar je naar toe gaat. De vraag is, hoe moet dat, waar moet dat, hoe vaak moet dat en wat mag het kosten om je verleden tegen te kunnen komen om daaraan voldoende herinnerd te worden, de verhalen te kunnen vertellen en te blijven doorontwikkelen. Daar verschillen we over van mening. En daarover blijven we in gesprek. Liefst structureel, en niet op basis van een incident, inclusief de haast want dan mis je de crux van de discussie.