Omgevingswet: delegatiebesluit en adviesrecht

De meningsvorming over en beoordeling van dit delegatiebesluit en adviesrecht is voor ons een enorme zoektocht geweest, en is dat nog steeds. En als ik zo de andere fracties vanavond hoor, is het voor ons allemaal een zoektocht geweest. Ondanks de informatieavonden, geraadpleegde deskundigen en onderling overleg met andere fracties, komen we er nog steeds niet echt uit.

We weten in ieder geval wel wat we niet willen: te laat met veranderingen en projectontwikkelingen geconfronteerd worden die niet wenselijk zijn. Dat was ook een onderdeel van ons VVD verkiezingsprogramma: eerder op de bok zitten bij projectontwikkeling. En dan denk je al snel aan het uitbreiden van het adviesrecht.  Met deze en deze punt en dan wordt de lijst wel heel lang. Niet alleen brengt dat het doel van de Omgevingswet in gevaar, namelijk besluitvorming over initiatieven sneller en overzichtelijker te laten verlopen. Ook zorgt het ervoor dat we als raad teveel aan bod moeten komen.

Laten we niet vergeten dat veel onderwerpen ook al langs onze raad komen via een andere wegen dan adviesrecht. Bijvoorbeeld doordat het college budget moet aanvragen, of omdat iets niet in een eerder vastgestelde visie past. Ook is het adviesrecht alleen aan de orde bij een BOPA (dus een Buitenplanse omgevingsplanactiviteit), en als er geen sprake is van een BOPA, dan is er dus ook geen adviesrecht, en dan bereiken we nog niet wat we voor ogen hadden.

De VVD Ridderkerk is van mening dat onze raad proactief moet zijn bij het bepalen van de kaders van het ruimtelijke beleid. Hoe beter wij het kader via het omgevingsplan en de Omgevingsvisie vormgeven, des te minder we het adviesrecht hoeven te gebruiken. Dat betekent dat we eraan zullen moeten wennen dat we steeds meer vooraf sturen op hoofdlijnen en niet achteraf op detailniveau.

Alles overziend kwamen wij als fractie tot de conclusie dat we eerst willen kijken wat er precies gaat gebeuren als de wet van kracht wordt (als dat al gebeurd), en de evaluatie van het werken met omgevingswet af te wachten.

Tot slot nog drie kanttekeningen bij dit besluit:

We hebben zorgen bij de toepassing van de participatieplicht. We kunnen namelijk geen randvoorwaarde stellen waaraan participatie of de resultaten daarvan moeten voldoen. Hoe we straks bij grote ontwikkelingen de regie in handen houden op de participatie - wat wij hoog in het vaandel hebben staan - blijft dus een punt van aandacht.

Het is goed dat we over de verdere invulling van de evaluatie van de nieuwe werkwijze op een later moment nog met het college in gesprek gaan. Wij hechten er namelijk waarde aan dat we die evaluatie met elkaar vormgeven.

De VVD Ridderkerk wil aanhaken bij de oproep van de heer Kooiman om straks (als de omgevingswet ooit echt inwerking is getreden) met elkaar in gesprek te blijven over de toepassing van de nieuwe omgevingswet. Want we weten gewoon nog niet hoe het straks allemaal precies in zijn werk gaat. En we hebben daarbij de hulp van de griffie, het college, de raad en ons ambtelijke apparaat hard nodig.