Ontwerpverklaring van geen bedenkingen ' 7 eengezinswoningen Blaak 3 t/m 15’

De Blaak 3 tot en met 15 is een prachtige locatie aan de rand van het historische kern van Ridderkerk. Het plan om de huidige flats te slopen en nieuwe woningen terug te bouwen levert wat de VVD Ridderkerk betreft een kwaliteitswinst op voor het gebied. We zullen dan ook instemmen met de verklaring van geen bedenkingen om zeven eengezinswoningen te bouwen. De sloop- en bouwwerkzaamheden dienen op deze kwetsbare plek wel zorgvuldig en prudent te gebeuren. En dat is precies waar onze zorg en die van de omwonende zit.

De praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat die zorgen niet onterecht zijn. Omwonende hebben er door de onvoorzichtige werkwijze van de aannemer eigenlijk geen vertrouwen meer in dat de rest van het project goed en zorgvuldig wordt uitgevoerd. Het raakt mij dat gezinnen in Ridderkerk vrezen voor de staat van hun thuis. Dat mag nooit de bedoeling zijn. Gelukkig is inmiddels duidelijk geworden dat de Motie die oproept tot het nemen van beschermende maatregelen voor de woningen in de historische kern geldt voor het hele plangebied. De wethouder heeft laten zien dat hij bovenop dit dossier zit en daadkrachtig ingrijpt als het nodig is. Het inlassen van de bouwstop is daar een mooi voorbeeld van. Dat stelt ons enigszins gerust.

Tot slot wil de VVD Ridderkerk oproepen om de dialoog tussen de bewoners, Woonkompas en de gemeente open te houden. Daarbij is duidelijke en eenduidige communicatie met de betrokken van heel groot belang. Want heldere communicatie is echt een randvoorwaarde voor vertrouwen.

En naar dat vertrouwen zijn de omwonende naarstig opzoek.