Compensatie exploitatie 2023 SSR

Sport, ontspanning, relaxen en plezier maken vinden we bij de VVD erg belangrijk. Belangrijker toch nog dan bitterballen en oliebollen. VVD Ridderkerk vindt het dan ook belangrijk dat iedereen die wil sporten, ook kán sporten. Het is de rol van de gemeente te zorgen voor goede sportaccommodaties.

Een van die Ridderkerkse accommodaties is natuurlijk De Fakkel, niet altijd even positief in de publiciteit geweest maar het gaat steeds beter qua veiligheid, en hoe je het ook went of keert, en onze onvolprezen VVD’er Jan Visser herinnert ons daar keer op keer aan, recreatiecentrum De Fakkel is toch een icoon. Onontbeerlijk voor zwemles, lekker buitenzwemmen in de zomer of in de winter, badmintonnen, waterpolo, wedstrijdzwemmen etc.

Het voorstel van het college om dan ook bij te springen in de kosten van de energierekening volgend jaar ten opzichte van het alternatief: sluiten, daar kunnen we eigenlijk alleen maar in meegaan, maar niet helemaal zonder protest, sjonge -> dit is wel kiezen of kabelen: of we springen bij, of het recreatiecentrum en het zwembad gaan dicht.

Doelmatig en verantwoord en weloverwogen omgaan met belastinggeld: daar willen we op inzetten. Het gaat toch gewoon om 60 euro per Ridderkerks huishouden in 2023. Moeten we dat gaan uitgeven? Ja dus. Zeker toch met een schuin oog op de landelijke SPUK-regeling die is aangekondigd om de energielasten van zwembaden te compenseren, zo’n vaart gaat het misschien wel niet lopen met die 60 euro in 2023. Maar we blijven dat natuurlijk niet jaar na jaar doen. Het had misschien ook niet nodig geweest als er beter met het gebouw was omgegaan, maar dat is water onder de brug. Of zwemwater onder de glijbaan.

Vandaar dat we inderdaad meegaan en instemmen met het raadsvoorstel, maar alleen als de motie opgesteld door de SGP daarbij wordt aangenomen waarmee wij hartgrondig instemmen. Snel en grondig doorpakken, snel onderzoek te doen naar verschillende scenario’s en weloverwogen besluiten hoe we het gaan doen.

Elke euro telt hier.

Waarschijnlijk ten overvloede: goede energie en duurzame toekomst van de bezigheden van de Fakkel in de betekenis die mevrouw De Wolff van de ChristenUnie eraan gaf. Fijn dat er ernstig aandacht is besteed aan de beveiliging.

VVD sluit zich aan bij 18PLUS dat een aanvraag voor de compensatie in 2024 niet op onze steun kan rekenen als er niet ook andere maatregelen worden genomen.

Wellicht ten overvloede: uit de beantwoording van commissievragen van 1 december van de ChristenUnie bleek dat de verduurzaming van de locatie van het recreatiecentrum lange tijd niet de aandacht heeft gekregen die het verdiende. Wij vragen vanaf deze plek het college hier goed vinger aan de pols te houden in de toekomst bij het MJOP.