Locatie Rowdies & geluidsscherm Oosterpark

Voor de inwoners rondom het Oosterpark zijn het wederom spannende tijden. Gaat er extra financiering komen voor het geluidsscherm, het park wordt opnieuw ingericht en waar en hoe gaan de Rowdies nieuwe velden krijgen. Deze dingen spelen al sinds 2016 en ook toen was de betrokkenheid van veel inwoners groot. In 2021 werd die betrokkenheid getoond door de tientallen zienswijzes en ook dit keer waren er weer inspreekbijdrages. Ik ben blij dat onze inwoners de weg naar onze raad weten te vinden indien zij dat nodig vinden.

Te beginnen bij het geluidsscherm. In 2020 vond de VVD Ridderkerk al dat bijna 9 miljoen euro voor het geluidsscherm heel veel geld is. Ondertussen ziet de wereld er nu heel anders uit en is meer dan 7 ton extra nodig om het scherm te kunnen bouwen. En dan komt de optie om het scherm in de toekomst te verhogen naar 8 meter ook nog eens te vervallen.

Hoewel de VVD Riddekerk en een groot deel van de betrokken inwoners een geluidsscherm van 8 meter wilde, gaan we toch instemmen met deze investering voor een scherm van 6 meter. Want we moeten wel pragmatisch blijven. Een scherm van 8 meter of de optie om het scherm in de toekomst te verhogen, is simpelweg te duur. Dat neemt niet weg dat onderzoeken lieten zien dat ook dit scherm het woon- en leefklimaat verbeterd en daarmee ook van meerwaarde is voor het Oosterpark. Het beloofde geluidsscherm wordt dan eindelijk werkelijkheid.

Dan de nieuwe velden voor de Rowdies. Het idee om de Rowdies te verplaatsen naar het gebied tussen de A38 en Sportpark Reijerpark bestaat al langer. In het verleden is al eens onderzoek gedaan naar deze locatie en ook toen is er een negatief advies gegeven. Toen in de commissievergadering duidelijk werd dat het nog jaren gaat duren voordat er gebouwd kan worden op die plek, was dit voor ons geen optie meer. We willen juist snel duidelijkheid bieden aan alle betrokkenen. Daarom dienen we samen met Partij 18Plus een amendement in om het onderzoek naar deze locatie uit het raadsvoorstel te halen.

De VVD Ridderkerk vindt dat we goed voor onze sportverenigingen moeten zorgen. Dus ook voor de Rowdies. Omwonende mogen daar natuurlijk niet te veel last van hebben – en het liefst helemaal geen last natuurlijk. Volgens ons kan dat nog steeds geregeld worden op de huidige plek in de Oosterpark. Mede door de inzet van de VVD Ridderkerk is in het coalitieakkoord opgenomen dat bij een plan voor nieuwe velden het uitgangspunt is om het Essenlaantje te behouden. Daarmee is aan een belangrijke wens van omwonende voldaan. Als straks ook rekening wordt gehouden met eventuele lichthinder voor omwonende hebben wij er aller vertrouwen in dat het goed gaat komen. En krijgen we een prachtig park waar sporten en recreatie hand in hand gaan en alle inwoners van Ridderkerk van kunnen genieten.