Vragen over de aanrijtijden van ambulances

Samen met de SGP hebben we op 2 februari tijdens de commissievergaderingen vragen gesteld aan de raadsleden en het College over de aanrijtijden rapportages van de ambulances in de gemeente Ridderkerk. Wettelijk gezien moet de ambulance er bij spoedgevallen binnen 15 minuten zijn. Dit vinden wij een hele belangrijke norm die vastgehouden moet worden. Het lijkt erop dat met het rapporteren wordt gestopt.

De directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond heeft afgelopen januari gezegd dat men gaat stoppen met het rapporteren over deze termijn. Dit vonden wij erg zorgelijk omdat we als gemeenteraad de dekkingsgraad bij levensreddende handelingen in de gaten willen houden, en willen weten of de norm wordt gehaald of niet. Op basis van die rapportages kunnen we praten over bijvoorbeeld blokkerende wegwerkzaamheden, onhandige verkeerssituaties, problemen op de weg en het aantal ambulance-opstelplaatsen. Daarom vinden wij het belangrijk dat de rapportages blijven bestaan.

Tijdens de vergadering vanavond bleek dat de uitspraak van de directeur van de Veiligheidsregio voor meer onrust heeft gezorgd. Onze burgemeester gaf aan dat de norm nog steeds wordt gerapporteerd, maar dan samen met andere belangrijke gegevens. Ook is er aandacht gevraagd voor het personeelstekort onder de ambulancemedewerkers.

We zijn blij om dit te horen en hebben afgesproken dat we binnenkort een werkbezoek brengen aan het kantoor van de veiligheidsregio waar de alarmcentrale gevestigd is. Dan is er ook ruimte om extra vragen te stellen, onder andere over het bepalen van de urgentie bij een hulpvraag (triage).