Column: NODIG

NODIG

Niet meer nodig of wel

Afgelopen week riep Thijs Slegers, de ongeneeslijk zieke perschef van PSV, mensen op zich te melden als bloed- of stamceldonor. Voor hemzelf is er geen hoop meer op genezing maar misschien voor anderen in de toekomst wel, was de gedachte. De intense oproep van Slegers leverde bloedbank Sanquin en stamceldonorbank Matchis binnen één dag duizenden extra donoren op.

Dit is een voorbeeld van hoe we reageren als het gaat over leven en dood. Hierbij is het natuurlijk onbelangrijk of je PSV’er bent, Ajaxcied, Feyenoorder of Spartaan. De oproep geldt voor iedereen, en wordt gehoord: “Het is nodig, dus we doen het.”

Het is nodig, dus we doen het

Dit crisisdenken en -handelen werkt heel goed in zware, heftige tijden. Zo verzonnen we aan het begin van de Coronacrisis ook snel creatieve oplossingen om te helpen waar dat nodig was. We deden boodschappen voor elkaar, pasten op elkaars kinderen, en werkten vrijwillig mee in ziekenhuizen en verpleeghuizen. Mensen die elkaar anders nooit zouden tegenkomen, gingen in gesprek en zorgden voor elkaar. Het was nodig en we deden het.

Gelukkig is er nu geen acute crisis meer, maar daarmee zijn tegelijkertijd de creatieve oplossingen en de saamhorigheid ook wat weggezakt. Toch zou het juist nu goed zijn, als we wat van die saamhorigheid en creativiteit zouden gebruiken bij het nadenken over de uitdagingen van nu en onze toekomst. En niet alleen die van ons, maar ook van degenen ná ons.

Het is straks nodig, dus we doen het nu

We gebruiken heel grote woorden voor de uitdagingen van nu: armoedeval, personeelstekort, klimaatopgave, energietransitie, stikstofplannen, asielcrisis.

Het is voorstelbaar om te denken: ”Wat kan ik er nou aan doen in mijn eentje?” Maar het gaat juist om die kleine creatieve, saamhorige stapjes: koop geen plastic tasjes, maak een praatje met iemand die alleen is, zet de verwarming een graad lager, eet twee dagen per week geen vlees, maak als het kan iets over naar Vluchtelingenwerk of naar de Voedselbank. Meld je aan als bloed- of stamceldonor. Iedereen kan verschil maken. Dat is nodig, voor nu en (voor in) de toekomst.

Daarbij maakt het uiteraard niet uit of je voor PSV bent of voor een andere club. Bloedgroep maakt ook niet uit. Behalve voor deze twee ‘clubs’ dan, zij hebben wel je bloedgroep nodig:

Sanquin: www.sanquin.nl/aanmelden-donor

Matchis: www.matchis.nl/word-stamceldonor