Column: Beeld en Geluid

BEELD EN GELUID

Het één

In het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum was in 2007 de tentoonstelling En wel hierom te zien met een overzicht van het indrukwekkende werk van Van Kooten en De Bie. Vanwege het overlijden van Wim de Bie twee weken geleden kwam die tentoonstelling weer even in de pers voorbij.

Beeld en Geluid heeft naast het oeuvre van Van Kooten en De Bie een groot toegankelijk archief van jaren en jaren aan geluidsfragmenten en kilometers aan filmbeeld. Het is inmiddels uitgegroeid tot een interactief mediamuseum, waar je met een app wordt rondgeleid. Nee, we hebben geen aandelen in dit museum natuurlijk, maar vinden het gewoon een heel inspiratievolle plek. Een en het ander sluit goed op elkaar aan, beeld en geluid kloppen met elkaar.

Het ander

Muziekschool Ridderkerk is onderdeel van de Stichting Cultuureducatie, van waaruit op het voortgezet onderwijs het vak CKV wordt gegeven en Bredeschoolactiviteiten voor het basisonderwijs worden georganiseerd. De Muziekschool is er voor kleintjes vanaf twee jaar tot volwassenen ouder dan honderd en verzorgt lessen popmuziek, klassieke muziek, jazz en sinds een paar jaar ook danslessen. Vanuit het projectbureau zijn er speciale muzieklessen aan Parkinsonpatiënten in samenwerking met de boksschool. Daarnaast is er ‘Dans mee 60+’ met bewegingslessen voor kwetsbare ouderen.

Nee, we hebben ook geen aandelen in de Muziekschool natuurlijk, maar vinden het gewoon een heel inspiratievolle organisatie. Alleen hier kloppen beeld en geluid nog níet helemaal met elkaar. De huidige locatie van de muziekschool in vleugel C van het gemeentehuis is niet geschikt voor de verschillende dans- en bewegingslessen, band- en orkestrepetities, uitvoeringen en muzieklessen met elektronische apparatuur.

Gecombineerd

Het voorstel onder aanvoering van de VVD Ridderkerk om de Muziekschool met al deze verschillende letterlijke en figuurlijke bewegingen onder te brengen in de aanstaande nieuwbouw met De Loods, de Gooth en RTV Ridderkerk biedt allemaal kansen en mogelijkheden. ‘Grote synergie-effecten’ heet dat in ambtenarentaal, wat zoveel betekent als: alle gebruikers van het nieuwe gebouw kunnen met elkaar samenwerken en elkaar versterken. Het is een mooie plek voor jong en oud om elkaar te ontmoeten, zich te vermaken en te ontwikkelen.

We zijn daarom blij dat dit raadsvoorstel op 13 april op de agenda staat met een grote kans van slagen. Niet zo groot als Beeld en Geluid natuurlijk, maar wel minstens zo inspiratievol. Beeld en geluid kloppen met elkaar.

Namens de fractie van de VVD Ridderkerk,

Linda Klaver

Lees de originele column: hier