Bestemmingsplan Geerpolder

Laten we maar meteen duidelijk over zijn, de VVD Ridderkerk is voor dit raadsvoorstel, woningbouw in de Geerpolder. Wij willen namelijk ‘een woning voor iedere Ridderkerker’. Dat staat in ons verkiezingsprogramma en daar mag u ons aan houden. Maar de VVD en de Geerpolder-ontwikkeling hebben vanaf het begin wel een moeizame relatie. In het engels zou je zeggen: ‘it’s complicated’.

De eerste kennismaking 6 jaar geleden was een brief waarin stond dat een marktpartij een plan had ingediend voor 30 woningen. In april ’21 stond er een bord aan de Geerlaan waarop werd aangekondigd dat er ruim 50 dure landhuizen gebouwd zouden worden, en dat er snel gebouwd zou gaan worden. Op basis daarvan hebben we met Bo1 in juni 2021 vragen gesteld over de toepassing van de zo genaamde ruimte voor ruimte regeling (RvR), en of er wel goed in de gaten zou worden gehouden dat er voldoende kassen zouden worden gesloopt om aan de eisen voor de bouwrechten te voldoen.

Later hadden we vragen over de plaatsing van het plan op de 3 hectarekaart van de provincie, en de uitblijvende communicatie vanuit het college naar de raad.

Kortom: er waren een tijd lang meer vragen dan antwoorden. Het college heeft veel vragen beantwoord, we zijn zelf ook op onderzoek uit geweest en hebben afgelopen september met andere fracties samen nog wat kritische vragen gesteld. Er waren namelijk de nodige zorgen. En terechte zorgen.

Bij deze pellen we kort onze zorgen af, en waarom het plan wel doorgang kan vinden wat de VVD betreft, met de blik op de toekomst gericht en positief:

-       Het plan bevat nu een goede mix van 76 woningen inclusief starters- en seniorenwoningen, betaalbare woningen en woningen voor mensen met meer middelen, en dat is precies wat de VVD Ridderkerk en Ridderkerkers wilden. Goed vóór de doorstroming en tegen de krapte op de woningmarkt.

-       We hebben zorgen uitgesproken over het juiste gebruik van de Ruimte voor Ruimte regeling, en we zijn daarom blij met de disclaimer dat als er niet voldoende kassen gaan worden gesloopt, dat er dan op verschillende kavels niet gebouwd mag worden.

-       We hadden ook zorgen over geluid. Er komt stil asfalt, het plangebied is kleiner gemaakt, de bouwgrens is verder van de rijksweg af komen te liggen, het wordt beter.

-       We hadden zorgen over de kwaliteit van de te bouwen woningen (starters- en seniorenwoningen) en die zorgen zijn weggenomen in de brief van sept. '22

-       Communicatie naar de raad: had veel beter gekund en gemogen, maar dat heeft het college zelf ook al aangegeven in de RIB van juli 2022. Dat is belangrijk, goede communicatie, en zeker vanwege het toch al niet al te grote vertrouwen in de politiek, geen overbodige luxe.

Er zijn nog twee aspecten erg belangrijk, die ook uit de commissie naar voren kwamen:

1)    De veiligheid tijdens de bouw: de verkeersafwikkeling, de mate waarin het zware bouwmaterieel voor onveilige verkeerssituaties kan zorgen.

2)    Maar ook verkeersveiligheid na de bouw. Die zorgen delen we en daarom moet dit ook goed gemonitord worden. Het lijkt overbodig te vragen om extra aandacht te geven aan deze veiligheid, toch willen we de wethouder vragen hier extra aandacht voor te houden.

Al met al is ‘it’s complicated’ niet alleen van toepassing op de relatie van VVD met deze ontwikkeling, maar ook op de hele ontwikkeling zelf.

Desondanks is VVD Ridderkerk voor deze ontwikkeling. Meer woningen op deze manier past wat ons bij een toekomstbestendig Ridderkerk.