Programma Stedelijk Water

Er komt enorm veel op de gemeente af. Van toename van gewelddadige incidenten en leegstand in winkelcentra tot crises situaties in de jeugdzorg en ook regen… steeds meer regen.

Volgens waarnemingen van het KNMI nam de jaarlijkse neerslag in Nederland van 1906 tot nu toe met 21%. De toename komt vooral doordat de neerslag extremer is geworden. Hevige en langdurige regen kan zorgen voor wateroverlast, daar weten we in Ridderkerk ook het nodige van af. En in de toekomst neemt door klimaatverandering de kans op wateroverlast alleen maar toe.

Reden genoeg dus om daar mee aan de slag te gaan!

Het Programma Stedelijk Water is wat klimaatadaptatie betreft een verbetering van het vorige plan. We gaan meer rekening houden met al dat water. Bijvoorbeeld door in onze openbare groene ruimten meer rekening te houden met neerslagpieken. Daar zijn we als VVD echt enorm blij mee.

Maar we zijn ook op een aantal punten kritisch. Zo zijn medicijnresten in het water voor ons een punt van zorg. We promoten het inleveren van oude medicijnen, maar het wegspoelen van medicijnen is nog geen 5% van het totaal aan medicijnresten in afvalwater. Verreweg de grootste hoeveelheid komt vrij bij het gebruik de medicijnen zelf. Daarom nemen veel waterschappen in samenwerking met de gemeente stappen tot het uitbreiden van de zuivering met een 4e trap. Ik wil de wethouder daarom vragen om met het waterschap in ieder geval het gesprek aan te gaan over een aanvullende trap op de waterzuivering.

Daarnaast is de VVD van mening dat het verminderen van rioolvreemd water in het riool nog onvoldoende is belegd in het Programma Stedelijk Water. Regenwater in het riool heeft namelijk negatieve effecten. Het extra water moet getransporteerd en verwerkt worden door de waterzuivering. En die waterzuivering is ook nog eens minder effectief als het rioolwater verdund is. Maar we willen ook geen water op straat… daarom bestaat er zoiets al een overstortdrempel. Die zorgt ervoor dat er geen water op straat komt te staan als de afvoer door het riool kleiner is dan de toevoer (de regen dus). Het riool werkt dus als buffer.

Het zoeken is dus naar een goed evenwicht tussen het voorkomen van water op straat en te veel regenwater in het riool. Daarom dienen ik de motie ‘tegengaan rioolvreemd water’ van Tjalke Alkema mede in. Daarmee onderzoeken we of én waar het verhogen van de overstortdrempel nuttig en noodzakelijk is. Zodat we nu en in de toekomst in heel Ridderkerk droge voeten houden.