Motie verlengd privaat opladen

Elektrische auto’s zijn enorm populair in Nederland en ook in Ridderkerk. Er zijn inmiddels ruim 350.000 elektrische auto’s in ons land en dat aantal neemt snel toe. Vanaf 2030 moet iedere in Nederland verkochte auto elektrisch zijn. Reden genoeg dus om de laadinfrastructuur goed op orde te hebben! Het aantal laadpalen in Ridderkerk neemt langzaam toe maar de wereld verandert snel. Dus hoe blijven we de vraag dan bij? Uit onderzoek blijkt dat in specifieke gevallen of wanneer de ontwikkeling van het aantal openbare laadpalen langzaam gaat, kabelgoten of chargearms een oplossing kunnen bieden.

In de praktijk blijkt al dat er behoefte aan is, want geregeld laden inwoners hun auto op met een kabel over de stoep. Dat mag eigenlijk niet en kan leiden tot gevaarlijke situaties voor voetgangers. In de huidige laadvisie staan we de oplossing van de eigen auto opladen aan huis nu helemaal niet toe. Een gemiste kans wat de VVD Ridderkerk betreft. Wij willen juist dat het voor alle inwoners mogelijk is kan zijn om met eigen stroom – eventueel van zonnepanelen –  de auto op te laden. Nu kan dat alleen als je een eigen oprit hebt, maar die heeft de doorsnee Ridderkerker niet.

Daarom diende ons raadslid Michel Borst, samen met de CU, CDA, 18PLUS en EVR een motie in om hier onderzoek naar te doen en te starten met een pilot. De motie is aangenomen en aankomend jaar wordt de gemeente geïnformeerd over de uitkomsten.


Motie Onderzoek verlengd privaat opladen elektrische auto’s

De gemeenteraad van Ridderkerk, bijeen ter bespreking van het voorstel van burgemeester en wethouders, over de 1e Tussenrapportage 2023;

overwegende dat:

1. het voor inwoners nu niet toegestaan is de elektrische auto met eigen stroom op te laden als zij geen parkeerplaats bezitten op eigen terrein;

2. de salderingsregeling voor het terug leveren van energie de komende jaren wordt afgebouwd, waardoor het opladen van een elektrische auto met zelf opgewekte stroom nog aantrekkelijker wordt;

3. het gemiddeld een half jaar duurt vanaf het moment van aanvragen totdat er een werkende laadpaal staat;

4. in de Laadvisie Ridderkerk het college de ambitie heeft uitgesproken dat de beschikbaarheid van laadinfrastructuur geen beperking zou moeten vormen voor de transitie naar elektrisch vervoer;

5. inwoners nu al geregeld hun auto opladen met een snoer over de stoep, hoewel het niet is toegestaan om kabels over de stoep te leggen en dat deze oplaadkabels een gevaar voor voetgangers en andere weggebruikers kunnen vormen;

6. er initiatieven zijn om deze problemen met oplaadkabels over de stoep op te lossen, bijvoorbeeld door het toepassen van kabelgoten of ChargeArms;

7. verschillende gemeenten in Nederland al positieve ervaring hebben opgedaan met deze oplossingen;

is van mening dat:

a. het gebruik van elektrische auto's helpt de duurzaamheids-doelstellingen van Ridderkerk te behalen en daarom gestimuleerd moet worden;

b. zowel uitgebreide publieke- als private-laadinfrastructuur essentieel is voor het stimuleren van elektrisch rijden;

c. gevaarlijke situaties met oplaadkabels over de stoep zoveel mogelijk voorkomen moeten en kunnen worden;

d. het onder voorwaarden mogelijk moet zijn voor inwoners om met energie van eigen zonnepanelen de auto op te kunnen laden;

e. een pilot de mogelijkheid biedt te leren hoe verlengd privaat laden in de praktijk werkt en welke voorwaarden en regels de gemeente moet stellen om deze oplossing grootschaliger toe te passen.

verzoekt het college om:

1. de mogelijkheden en beperkingen voor privaat verlengd laden te onderzoeken, met inzet van een pilot, zodat bewoners die geen parkeerplaats op eigen terrein hebben met eigen (opgewekte) stroom de elektrische auto kunnen opladen;

2. de raad vóór 1 juli 2024 over de uitkomst van het onderzoek te informeren en daarbij aan te geven welke conclusie het college daaruit heeft getrokken en tot welke verdere acties het college wil overgaan (bijv. het aanpassen van de Laadvisie);

en gaat over tot de orde van de dag.

De raadsleden,

Michel Borst, VVD Ridderkerk

Tjalke Alkema, ChristenUnie

Victor Mijnders, CDA

Lucien Westbroek, Partij 18PLUS

Cora van Vliet, EVR