Startnotitie Betrokken Samenleving

Bijdrage Raad 12 oktober 2023 - Startnotitie Betrokken Samenleving

VVD Ridderkerk weet hoe belangrijk het is om te praten over hoe je met elkaar praat.

De opdracht van onze tijd zit in het delen van elkaars perspectieven, niet meteen veroordelen, maar eerst vragen stellen. Er moet dus over invullen van de participatie zélf ook veel geparticipeerd worden, maar, dan heb je ook wat. Althans, daar gaat VVD Ridderkerk vanuit. Deze startnotitie belooft dat.

Deze startnotitie en het uiteindelijke beleid straks, zal gaan over zoveel meer dan alleen de wijkoverleggen, waar de laatste tijd zoveel nadruk op is gelegd. Het aanstaande beleid gaat ook over innovatieve, andersoortige instrumenten zoals: Straatpraat, buurttenten, en apps zoals Like je wijk. Instrumenten die passen bij deze tijd, hip, modern, digitaal en fysiek en ook,

zo beloofde het college tijdens de commissie,

toegankelijk voor ouderen, laaggeletterden en anderen die minder makkelijk lezen en of bij informatie kunnen. Want ook dat past echt bij deze tijd, en bij de toekomst, voorzitter, nadenken over inclusie: hoe je echt iedereen daadwerkelijk bereikt, en mee laat praten.

De aankomende Wet Versterking participatie op decentraal niveau (ligt nu bij de Eerste Kamer) heeft een memorie van toelichting. Ik wil daar graag kort twee uit citeren:

1.     Ieder lokaal vraagstuk is uniek en vraagt om een eigen aanpak, een eigen mix van participatie-instrumenten en een eigen betrokkenheid van de overheid bij maatschappelijk initiatief.

2.     Vanzelfsprekend gaat het betrekken van inwoners niet altijd – in één keer – goed en is het een leerproces. Het samen leren van participatietrajecten is belangrijk omdat het leidt tot het vaststellen van breed gedragen publieke waarden en het verbeteren van (toekomstige) participatieprocessen.

Dus voorzitter, ‘zoveel mogelijk maatwerk’, en ‘inzet van verschillende instrumenten’, ‘het is nooit af, het is een continu leren’ het vraagt een hoop inzet.

In februari komt de conceptnota Betrokken Samenleving naar ons toe voor consultatie zoals dat heet. VVD Ridderkerk zal in ieder geval letten op de volgende zaken waar we ook in de commissie al naar hebben gevraagd:

-       Zorg voor één duidelijke vindplaats voor altijd actuele informatie op één duidelijke plek, denk aan een visueel tijdspad bijvoorbeeld, zodat iedereen duidelijk op het netvlies kan hebben waar in het proces een traject zich bevindt.

-       Leg vast in het beleid dat van tevoren per gebeurtenis duidelijk en concreet is wat de verwachtingen over en weer zijn, en dus per lijn: inwoner->gemeente, gemeente->inwoner, initiatiefnemer->inwoner en misschien zelfs wel per traject.

Tot slot, voorzitter:

We moeten ook met elkaar duidelijk afspreken wanneer we participatie geslaagd vinden – en daarbij spreken we dan ook af dat geslaagde participatie iets anders betekent dan: iedereen is blij. We zetten in op een participatietrajecten waar iedereen haalt en brengt, waar iedereen zoveel mogelijk wordt gehoord, en waarin ook duidelijk en realistisch aan verwachtingsmanagement wordt gedaan. Maar vooral: blijven praten over hoe we met elkaar praten.