Jong Leiderschap in Actie: Michel Borst nieuwe fractievoorzitter VVD Ridderkerk

De lokale politiek van Ridderkerk krijgt een nieuwe impuls met de benoeming van Michel Borst als fractievoorzitter van de VVD. Op slechts 26-jarige leeftijd brengt Michel een verfrissend perspectief naar voren, gedreven door zijn passie voor politiek.

Michel Borst's vroege interesse in politiek begon aan de keukentafel, waar thuis discussiëren over nieuws en actualiteiten normaal was. Zijn passie voor presenteren en debatteren kwam tot volle bloei tijdens een schoolproject over het aftreden van Balkenende IV. "Het begon allemaal op de basisschool, en daarna heeft de politiek mij nooit meer losgelaten," deelt Michel. Een ontmoeting met de VVD tijdens zijn maatschappelijke stage op de havo zorgde ervoor dat hij politiek actief werd.  “Het was voor niemand een verrassing dat ik vervolgens besloot om Bestuurskunde te gaan studeren in Den Haag” lacht hij.

"Ik ben echt vereerd deze rol te mogen vervullen en tot op het bot gemotiveerd”

Als hem gevraagd wordt waarom hij nu de rol van fractievoorzitter op zich wil nemen, is Michel heel duidelijk: “Het was mijn droom om raadslid te worden en iets te betekenen voor de plaats waar ik al mijn hele leven woon. Nu ben ik vereerd om de rol als fractievoorzitter te mogen vervullen en tot op het bot gemotiveerd.” Hij vervolgt:  “Ik hoop dat ik zo nog meer kan betekenen voor iedereen in Ridderkerk."

Thuis in Ridderkerk

Als de nieuwe leidende figuur van VVD Ridderkerk hecht Michel veel waarde aan de vijf liberale kernwaarden: vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid. Michel: “Dit klinkt misschien heel algemeen, toch hebben we hele duidelijke standpunten over bijvoorbeeld nieuwbouw, gezondheidszorg of hoeveelheid politie op straat.”

“Iedereen moet zich thuis voelen in Ridderkerk"

"We willen een Ridderkerk waar talent wordt gekoesterd, en lef wordt gesteund, durf je mening te geven en je stem te laten horen! Ridderkerk moet in mijn ogen een gemeente zijn waar groen en groei hand in hand gaan, terwijl we samen bouwen aan toekomstbestendigheid," benadrukt Michel. De slogan 'Thuis in Ridderkerk' weerspiegelt het streven naar een gastvrije en inclusieve gemeente, waarin iedereen zich welkom en op zijn of haar plek voelt.

Doelen en dromen

Als jonge politicus wil Michel meer aansluiting vinden bij de inwoners van Ridderkerk. Hij is al actief betrokken bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waar hij zich inzet voor toegankelijk en frequent openbaar vervoer. Daarnaast zet VVD Ridderkerk zich ook concreet in voor minder leegstand en verloedering in de wijken, zijn tegen de uitbreiding van betaald parkeren zones en pleiten ze voor verlenging van privaat laden van elektrische auto's.

Michel: “Graag hoor ik ook van inwoners en ondernemers uit de gemeente waar zij tegenaan lopen of wat hun wensen zijn. Door met elkaar in gesprek te blijven, kunnen we concreet dingen aanpakken en veranderen." Sociale media spelen daarin een belangrijke rol. Hij legt uit: "We werken hard aan onze zichtbaarheid op de socials. Daar besteden we nu veel meer tijd aan dan vroeger. Eerst kon je de raadsleden alleen mailen. Nu krijg je via sociale media veel makkelijk contact met ons. En als je (privé) reageert op onze bericht, proberen we je zo snel mogelijk te beantwoorden. Dit draagt allemaal bij aan transparantie en hopelijk halen we zo de drempel weg om in contact te komen.”

"Ridderkerk moet een plek zijn waar talent wordt gekoesterd en lef wordt gesteund."

Aan de slag!

Ondertussen is er nog genoeg te doen in Ridderkerk. De nieuwe liberale fractievoorzitter wil dan ook snel van start met de uitdagingen in Ridderkerk aanpakken. Michel: “Met de vastgelopen woningmarkt, toenemende criminaliteit en bedreigde leefbaarheid zijn we gewoon nog niet klaar, we moeten nu aan de slag!”

Met zijn benoeming als fractievoorzitter kijkt Michel er naar uit om met een stevige VVD-fractie te bouwen aan een toekomstbestendig Ridderkerk.