Laten we vooropstellen dat de huidige inrichting van de centrumring dringend aan vernieuwing toe is. De brede, verzakte straten, aangelegd in de jaren 50, voldoen simpelweg niet meer aan de eisen van de moderne tijd. Hoe mooi is het dan dat er nu een ambitieus plan klaarligt om de hele centrumring grondig aan te pakken? De discussie zal zich vooral richten op het hangijzer, de keuze tussen één- of tweerichtingsverkeer. Voordat ik daarover iets zeg wil we de vele andere positieve punten van deze ontwikkeling langs lopen.
Denk bijvoorbeeld aan de invoering van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de hele centrumring. Dit zal niet alleen de verkeersveiligheid aanzienlijk verhogen, maar ook bijdragen aan een rustiger en aangenamer straatbeeld.
Bovendien wordt er ingezet op een vrijliggend fietspad door het centrum, wat de veiligheid en toegankelijkheid voor fietsers enorm zal verbeteren, vooral als je kijkt hoe fietsers zich nu tussen het auto- en vrachtverkeer over de oostelijke centrumring moeten manoeuvreren.
Tot slot zal stilasfalt zal worden toegepast om de geluidsbelasting te verminderen, en de Frans Halsstraat krijgt een veiligere inrichting.
Dan de keuze voor één of twee richten.
Bij de VVD kijken we dan naar onze kernwaarde, in dit geval keuzevrijheid. Wij vinden het belangrijk dat iedereen zelf kan bepalen hoe je aan het verkeer deelneemt, zonder gedwongen te worden tot een bepaalde vorm van mobiliteit.
De beste manier van verplaatsen verschilt immers per situatie en per persoon. Daarom heeft de VVD, vanaf het moment dat er discussie ontstond over één- of tweerichtingsverkeer op de centrumring, zich uitgesproken en hard gemaakt voor twee richten. Maar er zijn meerdere redenen om voor tweerichtingsverkeer te kiezen.
Ten eerste vinden wij dat de centrumring voor alle gebruikers goed toegankelijk moet zijn, of dit nu met de auto, fiets, lopend of met de bus is. Daarnaast zorgt tweerichtingsverkeer ervoor dat de drukte op de Frans Halsstraat niet extra toeneemt, wat wel het geval zou zijn bij eenrichtingsverkeer.
Voor ons is de best mogelijke ontsluiting van het economische hart van Ridderkerk een ontsluiting met twee keer twee richtingen. Voor zowel fietsers als auto's. Zo voorkomen we onnodige omwegen, wat bijdraagt aan een efficiënter verkeerssysteem.
We zijn als fractie dan ook blij dat het raadsvoorstel de mogelijkheid biedt om als raad een keuze te maken voor één of twee richtingen. We waren er snel over uit om met een amendement te komen voor het behoud van tweerichtingsverkeer op de centrumring.
In dat amendement hebben we niet alleen aandacht besteed aan de keuze voor tweerichtingsverkeer. De VVD heeft – samen met de andere indieners van dit amendement – ook gekeken naar een ander belangrijk aspect: de verkeersveiligheid.
Want wat heb je aan goede bereikbaarheid als je niet veilig kunt aankomen op de plek van bestemming?
Daarom hebben we in het amendement ook twee punten opgenomen die meegenomen moeten worden bij het verder uitwerken van de plannen. Het gaat om een onderzoek naar éénrichtingsverkeer voor vrachtverkeer en/of bussen én het optimaliseren van de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers.
Wij zien namelijk ruimte om de verkeersveiligheid te vergroten, met name voor fietsers en voetgangers. Bijvoorbeeld door de weg net even anders in te passen en te kijken naar de ligging van oversteekplaatsen. Of, in het geval dat eenrichtingsverkeer voor vrachtauto’s haalbaar zou zijn, door de situatie met de spiegel bij de bocht Verlengde Kerkweg-Ridderstraat op te lossen.
Kortom, het plan in combinatie met het amendement dat hier voorlicht maakt van de centrumring een toekomstbestendige omgeving, waar iedereen – ongeacht op welke manier – vrij en veilig kan bewegen. Laten we deze kans grijpen en samen werken aan een beter en veiliger centrum van Ridderkerk.