Een eigen huis, een plek onder de zon

U kent vast het liedje wel: “Een eigen huis, een plek onder de zon”. Het klinkt bijna perfect, maar huiseigenaren en eigenaren van bedrijfspanden weten dat de werkelijkheid anders is. Eigenaar zijn van een koophuis of van een bedrijfspand brengt ook de nodige zorgen met zich mee.

De VVD heeft bij het aantreden van de huidige coalitie wederom aangegeven dat veel gezinnen en bedrijven door de crisis het moeilijk hebben en zij zich veel zaken niet meer kunnen veroorloven. Bij het schrijven van het coalitieakkoord heeft de coalitie partijen opgeroepen om hun wensen kenbaar te maken. De VVD heeft dat gedaan en hierbij aangedrongen om de lasten voor de Ridderkerkse inwoners en ondernemers te verlagen, zelfs al zou dit middels een eenmalige korting zijn. Jammer genoeg heeft deze coalitie deze oproep nog steeds niet gehonoreerd, terwijl de mogelijkheid zich nu wel heeft voorgedaan.

Aan het einde van het boekjaar 2014 was er een positief resultaat van ruim 3 miljoen euro, welk bedrag door de Ridderkerkse onroerend zaak belastingbetaler is opgebracht. De VVD is van mening dat dit bedrag door een eenmalige substantiële korting aan de Ridderkerkse onroerend zaak belastingbetaler terug gegeven moet worden.

De VVD heeft daarom in mei jl. een voorstel ingediend om een eenmalige korting op de OZB in 2016 te geven. Helaas durfden de andere partijen het niet aan de VVD daar in te steunen. Men wil eerst weer zien hoe de begroting voor volgend jaar er uit ziet, voordat men gaat bekijken of er een lastenverlaging mogelijk is. Nu maar hopen dat zij in november alsnog het voorstel van de VVD zullen steunen.

De huidige reserve positie van de gemeente, o.a. bestemd om onverwachte uitgaven op te kunnen vangen, ligt ruim boven de gestelde ondergrens en wordt door de accountant als uitstekend beoordeeld. Er is dus ook geen noodzaak om de reserves verder te verhogen. Mede door de Ridderkerkse belastingbetalers zijn de gemeentelijke reserves tenslotte tot stand gekomen. Toch heeft de meerderheid van de raad helaas de voorkeur gegeven de genoemde 3 miljoen euro te bestemmen voor een verdere verhoging van deze reserves in plaats van een lastenverlichting voor de gemeentelijke belastingbetalers.

Een extra reden voor een eenmalige korting is, dat het college van LR en SGP er voor gezorgd heeft dat met ingang van 2013 de ozb verhoogd is. Een verhoging terwijl de huizenprijzen daalden en de inwoners dachten minder te gaan betalen. Deze verhoging is na die tijd niet meer ongedaan gemaakt. Enkel dat simpele feit is al reden genoeg om in elk geval voor deze lastenverlichting te zorgen.

Blijkbaar denkt men dat huiseigenaren en eigenaren van bedrijfspanden het veel makkelijker hebben dan huurders. Wij weten wel beter: velen moeten lastige keuzes maken om de lasten van hun huis te kunnen blijven betalen.

De economische tegenwind in de afgelopen jaren heeft voor veel huishoudens en ondernemers financieel tot mindere tijden geleid. Zowel voor de economie als voor deze huishoudens en ondernemers zal deze eenmalige financiële tegemoetkoming een positief effect hebben.

Wilt  u  de VVD hierover of over andere zaken spreken?

Voor mailadressen en telefoonnummers: http://ridderkerk.vvd.nl

Louis van der Spoel

Fractievoorzitter VVD Ridderkerk