Verkiezingsprogramma 2022 - 2026

De VVD Ridderkerk kiest in haar programma voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 nadrukkelijk voor veiligheid en toekomstbestendigheid. Ons stevige programma is hieronder te downloaden!

We leven met elkaar samen in een mooie gemeente. We kennen goede voorzieningen in onze wijken, die steeds groener worden. Toch is er geen enkele reden om achterover te leunen. We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van dat de leefbaarheid in Ridderkerk onder druk staat. Zo maken we steeds vaker gewelddadige overvallen mee, zoals in Bolnes, Drievliet en bij winkelcentrum Jorishof. De bereikbaarheid van de gemeente neemt af door files en het steeds beperkter wordend aanbod van openbaar vervoer. En laten we de woningcrisis die ook voor de Ridderkerkers voelbaar is, niet vergeten.

Het beleid van de huidige coalitiepartijen heeft vooral geleid tot reclame voor zichzelf, maar niet per se tot structurele verbeteringen voor de inwoners. De afgelopen jaren kenmerken zich door een aantal enorme investeringen waarvan niet goed is onderbouwd wat het Ridderkerk en haar inwoners oplevert, bijvoorbeeld de investeringen in de aangepaste HOV-busverbindingen. Een aantal belangrijke problemen, zoals het beperkte aanbod openbaar vervoer en het gebrek aan betaalbare woningen is nog steeds niet opgelost. Ondertussen is wél de afvalstoffenheffing gestegen, het gevoel van onveiligheid niet significant afgenomen en laat de participatie te wensen over. Inwoners worden nog steeds niet goed geïnformeerd en gehoord tijdens én over trajecten die behoorlijk ingrijpen in de leefomgeving.

De afgelopen jaren heeft de VVD vanuit de oppositie hard gewerkt om Ridderkerk mooier, beter en veiliger te maken. Zo hebben we door constructief samen te werken bereikt dat we een extra Boa in kunnen zetten en maakten we het mogelijk de lasten voor ondernemers en verenigingen in deze moeilijke coronaperiode enigszins te verlichten.

Dit verkiezingsprogramma voor de aankomende jaren komt voort uit bezorgdheid én rotsvast optimisme. Bezorgdheid, omdat de uitdagingen waar we voor staan écht groot en complex zijn, zoals bijvoorbeeld de energietransitie. Maar we hebben dit programma ook gemaakt met een rotsvast optimisme als basis, omdat wij geloven in de kracht van onze gemeente, haar inwoners en ondernemers. In de komende periode moeten we met de andere politieke partijen, inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties gezamenlijk aan de slag om Ridderkerk toekomstbestendig te maken.

De VVD Ridderkerk zet in op het vergroten van de veiligheid in de gemeente. Steekpartijen, overvallen, geweld in zwembad De Fakkel en drugscriminaliteit zijn zaken die we nooit willen tolereren. Kortom, grensoverschrijdend gedrag moeten we keihard aanpakken. We willen een tolerante, inclusieve gemeente waarin iedereen zichzelf kan zijn en mee kan doen. Daarnaast willen we inwoners en ondernemers zoveel mogelijk faciliteren en niet onnodig beperken, zodat zij vrij kunnen genieten van en werken in onze mooie gemeente. Denk daarbij aan de mogelijkheid voor het openstellen van de winkels op zondag.

De uitkomst van de verkiezingen in maart 2022 wordt bepalend voor de vraag hoe Ridderkerk omgaat met grote uitdagingen. Met uw stem en steun wil de VVD Ridderkerk haar verantwoordelijkheid nemen en gaan voor een toekomstbestendig Ridderkerk, waar alle Ridderkerkers zich thuis voelen. Dát is onze belofte aan alle bewoners van Ridderkerk, aan iedereen in Bolnes, Drievliet, Oostendam, Rijsoord, Slikkerveer, Centrum, Oost en het Zand.