Geschiedenis

In 1953, vijf jaar na de oprichting van de VVD, deed de VVD voor het eerst mee aan de verkiezingen in Ridderkerk. sinds dien hebben we mee gedaan aan alle 14 gemeenteraadsverkiezingen.

Begin van het liberalisme in Nederland

Het jaar 1814 is het begin van het politieke liberalisme in Nederland. Het start met de nieuwe Grondwet. De liberaal Gijsbert Karel van Hoogendorp stelt deze op. Daarmee is de eerste stap op weg naar de parlementaire democratie gezet. In het midden van de 19e eeuw geeft de liberaal Johan Rudolf Thorbecke vorm aan onze staatsinrichting. Nu nog zijn zijn ideeën basis voor de Grondwet, de Gemeente- en de Provinciewet. Ook voor de sociale wetgeving leggen liberalen de grondslag. Een belangrijke doorbraak is het Kinderwetje van de liberaal Sam van Houten. Dit maakt een einde aan de kinderarbeid. In 1885 wordt de eerste liberale politieke partij opgericht, de Liberale Unie. Daarna ontstaan verschillende partijen met liberale overtuigingen. De VVD is opgericht in 1948.

De afdeling in Ridderkerk

Vijf jaar na de oprichting van de VVD krijg Ridderkerk in 1953 een lokale afdeling. Bij de eerste verkiezingen dat zelfde jaar behaalde de VVD bijna 8,9% van de stemmen. bijna 20 jaar later boekt de afdeling haar eerste grote verkiezingsuitslag. De afdeling haalt ruim 13,4% van de stemmen binnen. De jaren daarna blijft de afdeling redelijk stabiel in zetel aantallen. Maar in 1982 weet de afdeling haar grootste verkiezingsuitslag te verbeteren met 18,7% van de stemmen. In 1998 behaalt de afdeling haar grootste overwinning ooit. Met 19,3% van de stemmen en bemachtigt de afdeling 6 zetels.